چرم چگونه ساخته می‌شود؟

چرم چگونه ساخته می‌شود؟

ساخت چرم فرآیندی طولانی و فنی است که باید با دقت دنبال شود تا هر بار چرم باکیفیت و با یک روکش یکسان تولید شود. این فرآیند با یک پوست حیوانی شروع می‌شود و در پایان یک تکه چرم آماده تبدیل شدن به یک محصول مانند کیف، لباس یا هر محصول چرمی دیگری خواهد بود.

چرم چیست؟

اساساً چرم محصول پوست حیوانی است که اغلب به دلیل کیفیت آن از پوست گاو است، اما پوست‌های حیوانی دیگری نیز وجود دارد که می توان از آن‌ها چرم تهیه کرد. پوست با مواد شیمیایی به نام عوامل دباغی تهیه می‌شود که با کلاژن موجود در پوست واکنش داده و آن را ضد آب، پایدار و در برابر پوسیدگی در برابر باکتری‌ها مصون می‌کند. اساساً، چرم پوست حیوانی است که برای پایدار ماندن و حفظ انعطاف پذیری خود برای استفاده در لباس و سایر محصولات پردازش شده است.

چرم می‌تواند مانند کاپشن‌ها نرم باشد یا برای کفش سفت باشد. چرم را می‌توان با روش‌های متعدد رنگ آمیزی، برجسته و تزئین کرد. تمام محصولات چرمی قوی، انعطاف پذیر هستند، در برابر انقباض یا کشش و در برابر سایش یا خراش مقاوم هستند. با این حال، راحتی آن‌ها به عنوان یک لباس از این واقعیت ناشی می شود که آن‌ها نیز نفس می‌کشند، به همین دلیل است که آن‌ها انتخاب‌های محبوبی برای کت، دستکش و کفش هستند.

امروزه بیشتر چرم‌ها برای ساختن رویه و گاهی زیره کفش استفاده می‌شود. با این حال، می‌توانید محصولات چرمی بی‌شماری را بیابید که کاربردهای بسیار زیادی دارند.

مقاله پیشنهادی تفاوت چرم گاو و چرم بز

چگونه چرم بسازیم؟

همانطور که گفتیم معمولا از پوست حیوانات برای ساختن چرم استفاده می‌شود. این پوست می‌تواند از انواع حیوانات مختلف باشد که پوست آن‌ها به طور کلی واکنش مشابهی به عوامل دباغی نشان می دهد. خود عوامل دباغی بر روی کلاژن پوست اثر می‌گذارند و پوست را ضد آب می‌کند. این عوامل از منابع مختلف گیاهی یا معدنی به دست می‌آیند و می‌توانند به صورت مصنوعی نیز تولید شوند. تعدادی گیاه و همچنین نمک‌های اساسی وجود دارد که به نام «تانن» شناخته شده و در فرآیند دباغی استفاده می‌شوند. مراحل ساخت چرم به ترتیب طبق روند زیر خواهد بود.

آماده‌سازی پوست

پوست حیوان دارای سه لایه است، اما فقط لایه پوستی زیرین به فرآیند برنزه شدن پاسخ می‌دهد. ابتدا پوست باید شسته شود تا قبل از اینکه تحت فرآیند دباغی قرار گیرد، پوسیده نشود. این به عنوان روش نگه‌داری شناخته می‌شود که پس از برش دادن پوست به شکل استاندارد، آب را از بین می‌برد. نمک معمولی برای پوست و کم آبی آن استفاده می‌شود تا شروع به پوسیدگی نکند. پوست معمولاً به مدت 30 روز در این مرحله قرار می‌گیرد. سپس پوست‌ها را شسته و خیس می‌کنند تا نمک از بین برود. واکنش پوست‌ها در این مرحله تعیین می‌کند که آیا آن‌ها مقاوم خواهند بود یا خیر.

حذف موها

تمام موهای روی پوست به طور کلی با استفاده از آهک از بین می‌روند. پوست‌ها در محلول هیدرات کلسیم خیس می‌شوند که به لیکور نیز معروف است و ممکن است خواص دیگری نیز داشته باشد. فرآیند خیساندن چند ساعت طول می‌کشد و سپس پوست‌ها به طرف دستگاهی که موها را از بین می‌برد، هدایت می‌شود. پس از آن، پوست‌ها شسته و دوباره خیس می‌شوند تا مواد شیمیایی آن از بین بروند.

فرآیند مرحله نهایی

در اینجا، پوست‌ها در محلول آمونیوم کلرید خیس می‌شوند تا آهک باقی‌مانده از بین برود و همچنین رنگ پوست آن از بین رفته تا جذاب‌تر به نظر برسد. مرحله نهایی همچنین ضخامت پوست را بدون تضعیف آن کاهش می‌دهد. در این مرحله، پوست با استفاده از محلول مبتنی بر آب مخلوط شده با اسید سولفوریک و نمک شسته می‌شود که از تورم مجدد پوست هنگام قرار گرفتن در معرض آب جلوگیری می‌کند.

چرم

فرآیند دباغی کردن

تغییرات کمی در فرآیند دباغی وجود دارد که شامل اضافه کردن مواد گیاهی، کروم و گلوتار آلدئید است که نشان داده یکی از بهترین‌ها است. هر روش مزایای خاص خود را دارد که باعث ایجاد رنگ و افزایش ثبات خود چرم می شود. فرآیند دباغی با کروم رایج‌ترین روشی است که در آن پوست‌ها برای چند روز در معرض محلول‌های دباغی ساخته شده از محصولات طبیعی یا معدنی قرار می‌گیرند که به طور کامل از پوسیدگی آن‌ها جلوگیری می‌کند و انواع محصولات چرمی که ما می‌بینیم را تولید می‌کند تا استفاده کنیم.

دباغی با مواد گیاهی به طور کلی برای چرم‌های سنگین مانند زیره کفش استفاده می‌شود. دباغی کروم برای چرم‌های سبک است که در کاپشن‌ها می‌بینید و فرآیندی سریع‌تر از دباغی گیاهی است. دباغی گلوتارآلدئید برای تولید محصولات چرمی با کیفیت بالا مانند رویه کفش استفاده می‌شود.

فرآیند پایان

نحوه ساخت چرم فرآیندی به ظاهر پیچیده است. اما در نهایت، اکنون بعد از طی کردن این مراحل می‌توان پوست را آماده تولید محصول کرد تا روغن‌های باقی مانده در پوست پاک شوند. همچنین اضافاتی به چرم مانند افزودن روغن برای ایجاد انعطاف بیشتر به چرم اضافه شود تا برای انواع محصولات چرمی استفاده شود. رنگرزی چرم نیز در این مرحله انجام می شود. چرم‌ها اکنون در این مرحله نهایی پردازش می‌شوند، قبل از اینکه برای ایجاد لباس‌ها، کفش‌ها یا سایر موارد استفاده از آن‌ها در دسترس قرار بگیرند.

رنگرزی

رنگرزی به چرم رنگ می‌بخشد. دباغی‌ها به مجموعه‌ای از رنگ‌ها برای رنگ آمیزی چرم در انواع رنگ‌های خنثی تا روشن و اشباع مجهز شده‌اند. دستور العمل رنگرزی برای اطمینان از دقت و قوام رنگ توسط کامپیوتر فرموله می‌شود. رنگرزی چرم فرآیندی طولانی است. پوست‌ها داخل ظرف‌های رنگ ریخته می‌شوند و پس از هشت ساعت، برش‌هایی انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که 100 درصد رنگ، پوست‌ها را اشباع کرده است.

مایع باقی مانده در ظرف‌های رنگ شفاف خواهد بود و پوست‌ها یا با هوا یا خلاء خشک می‌شوند. استفاده از رنگ‌های باکیفیت نسبت به چرم‌های معمولی اثاث یا لوازم داخلی باعث اشباع و غنی‌تر شدن بیشتر رنگ می‌شوند. پوست‌ها برای نرمی پس از خشک شدن روی هم قرار می‌گیرند و برای مرطوب شدن مجدد در معرض عمل تبخیر قرار می‌گیرند.

مراحله پایانی

هدف از تکمیل این مراحل این است که ظاهر چرم را به حداقل برساند، درجه براقیت لازم را ایجاد کند، نرمی و چکش خواری را تضمین کند و سطحی محافظ و تمیزتر ایجاد کند. در طول فرآیند دباغی، پوست‌ها در سطل‌های کنترل شده آب و هوا و رطوبت فرو می‌روند تا چرم نرم شود. پوست‌ها به مدت چهار تا هشت ساعت روی قاب‌های مشبک فولادی ضد زنگ قرار می‌گیرند تا ساختار الیاف کشیده و سفت شود. چرم‌هایی که از مواد خام ریزتر تولید می‌شوند، کمترین میزان پوشش سطحی یا رنگدانه را دریافت می‌کنند و به آن اجازه می‌دهد متخلخل و قابل تنفس باقی بماند.

پرداخت‌های با کیفیت بالا در هر پوست نفوذ می‌کند. چرم‌های برهنه و پوست‌های مو از مرحله تکمیل می‌گذرند. آن‌ها از طریق خط اسپری برای تکمیل به یک کوره برای پخت حرکت می‌کنند. پوست پس از اتمام بر روی قفسه‌ها چیده می‌شود.. سایر فرآیندهای فنی، مانند برجسته کردن، تقویت الگوی دانه یا بافت روی چرم نیز در این زمان انجام می‌شود. بیشتر چرم‌های دانه کامل این مرحله را رد می‌کنند و مستقیماً برای اتو می‌روند.

در فرآیند اتو شدن از گرما و فشار برای ایجاد درجات مختلف براقیت چرم استفاده می‌شود. با اعمال فشار بیشتر در دماهای بالاتر می‌توان به درخشندگی بیشتری دست یافت. برای جلوگیری از چین و چروک که ممکن است در اثر تا زدن ایجاد شود، پوست روی سطح صاف انداخته می‌شوند.

آخرین بررسی‌های چرم به چه صورت است؟

مراحله نهایی، بازرسی و ارسال است. آزمایشات مختلفی برای اطمینان از کنترل کیفیت بالا انجام می‌شود. این تست‌ها شامل رنگ، سایش، محو شدن و ثبات ابعادی است. هنگامی که یک پوست آزمایش شد، برای اطمینان از مطابقت با تمام مشخصات کیفی مورد نظر بازرسی می‌شود. سپس پوست‌ها اندازه‌گیری می‌شوند و با مساحت کل بر حسب فوت مربع یا متر مربع مهر می‌شوند. پوست‌ها روی لوله‌ها در داخل کارخانه می‌غلطند تا از چین و چروک یا چین‌خوردگی در هنگام حمل و نقل جلوگیری شود.

نظرات (0)

نظر خود را ثبت نمایید

نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید در سایت به نمایش در خواهد آمد.
برترین برندها

ارائه دهنده برترین محصولات چرمی.

ارسال به سراسر ایران

امکان خرید و ارسال سفارشات به سراسر ایران

پرداخت آنلاین

پرداخت از طریق دروازه پرداخت شاپرک

خرید ایمن

دارای نماد اعتماد الکترونیک

پشتیبانی آنلاین

امکان مشاوره با پشتیبانان در هنگام ثبت سفارش