اصول نگهداری از کفش چرمی برای مدت طولانی

اصول نگهداری از کفش چرمی برای مدت طولانی

کفش چرم و کلا لوازم چرم، هم از لحاظ داشتن ظاهری جذاب و هم طول عمر بیشتر نسبت به سایرین، همیشه طرفداران بسیاری داشته است. لوازم چرمی خصوصا کفش چرم دارای اصول نگهداری خاصی هستند که در صورت رعایت نکردن این اصول، ممکن است ظاهر اولیه خود را از دست داده و از جذابیت ظاهری آن‌ها کاسته شود. از طرفی رعایت این اصول باعث افزایش طول عمر لوازم چرمی خواهد شد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را قبل از خرید محصولات چرمی با اصول نگهداری از کفش چرمی آشنا کنیم تا پس از خرید هم ظاهر کفشتان مثل روز اول زیبا و جذاب باشد و هم باعث بالا رفتن طول عمر کفش چرمی خود شوید. با ما تا انتهای این مقاله از سایت محصولات چرم نیکلاس همراه باشید.

چطور طول عمر کفش چرمی را افزایش بدهیم؟

کفش‌های چرمی به دلیل کیفیت بالاتری که نسبت به سایر محصولات دارند و به طبع آن قیمت بالاتر، دارای اصول نگهداری مهمی هستند که حتما باید رعایت شوند. معمولا افراد به دلیل هزینه بالایی که برای خرید کفش چرم  پرداخت می‌کنند، علاقه دارند تا بتوانند مدت زمان بیشتری را از کفش خود استفاده نمایند.

اگر اصول نگهداری از کفش چرم به درستی رعایت نشود، کفش به ندرت بیشتر از یکسال دوام آورده و قابل استفاده خواهد بود. رعایت این اصول که شامل نحوه تمیز کردن کفش چرم، ابزارهایی که برای این کار لازم است، محل نگهداری و حتی دمای محیط، همگی باعث افزایش طول عمر کفش چرم شما خواهد شد.

روش صحیح تمیز کردن کفش چرمی

برای تمیز کردن کفش چرمی ابتدا لازم است تا گرد و خاک و غبار روی کفش را با دستمالی تمیز کنید. اگر روی کفش لکه‌ای افتاده، می‌توانید با همان دستمال نرم آن را تمیز کنید. اگر علاقمند به استفاده از وسایل چرمی هستید، این را بدانید که برای نگهداری حتما احتیاج به ابزار مخصوص خواهید داشت پس به شما پیشنهاد می‌دهیم ابزار نگهداری و تمیز کردن وسایل چرم را نیز تهیه کنید.

بعد از زدودن کفش از گردو غبار، کفش را واکس زده و به آن نرم کننده کفش بزنید؛ برای این‌کار لازم است تا برس مخصوص را آغشته به نرم کننده کرده و روی کفش بکشید تا پخش شود. کفش‌ها را از شب تا صبح در گوشه‌ای بگذارید تا مواد را به خود جذب کند. روز بعد در صورت لزوم دوباره می‌توانید این کار را تکرار کنید.

برای نگهداری از محصولات چرمی حتما ابزار مناسب داشته باشید

اگر از علاقه‌مندان به محصولات چرمی هستید، حتما باید کیف لوازم نگهداری لوازم چرمی را نیز با خود داشته باشید. این کیف باعث می‌شود تا لوازم نگهداری چرم گم نشوند. از لوازمی که داخل کیف است می‌توان به فرچه‌ی واکس، فرچه‌ی پولیش، نرم‌کننده‌ی چرم، براق‌کننده و... اشاره کرد. فرچه‌های واکس و پولیش در سایزها و بافت‌های متفاوت وجود دارند و این را بدانید که آن‌ها را به جای هم نباید استفاده کنید. فرچه واکس جهت واکس زدن و فرچه پولیش برای پخش کردن و براق کردن کفش است.

بایدها و نبایدهای نگهداری از کفش چرمی

همانطوری‌که در بالا گفتیم برای نگهداری از کفش چرم احتیاج به اصولی است که باید رعایت شود. کفش چرم و کلا محصولات چرمی احتیاج به اکسیژن دارند. اگر کفش چرم خود را درون پلاستیکی می‌گذارید و در آن را نیز می‌بندید، باید منتظر خراب شدن کفش چرمی خود باشید.

کفش‌های چرمی اصولا برای استفاده روزمره نیستندو اگر به دنبال خرید کفش چرم زنانه یا خرید کفش چرم مردانه برای استفاده روزانه خود هستید، بهتر است جنس دیگری از کفش را انتخاب کنید نه کفش چرم! به این دلیل که کفش‌های چرمی بعد از استفاده روزانه، ظاهر و جذابیت خود را از دست می‌دهند.

گاهی افراد برای اینکه کفش جا باز کند، از حرارت سشوعار استفاده می‌کنند اما این را بدانید کفش چرم نباید در معرض حرارت و یا نورخورشید قرار بگیرد.

چرا کفش چرم بخریم

توجه به این نکته ضروری است که در صورتی‌که خرید کفش چرم با کیفیت و با دوخت مناسب صورت بگیرد و اصول نگهداری کفش چرم را رعایت کنید، می‌توانید کفش خود را تا سالیان زیادی در کمد خود داشته باشید. اما معمولا تنها زیبایی و جذابیت ظاهری نیست که باعث ترغیب افراد به خرید کفش چرم می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های کفش چرم که باعث می‌شود طرفداران بسیاری داشته باشد می‌توان به این اشاره کرد که این کفش‌ها به پا اجازه تنفس می‌دهند و همین امر باعث می‌شود تا پا در کفش بو نگیرد. این کفش‌ها راحت و سبک همچنین ضد نفوذ آب هستند. در طبیعت تجزیه می‌شوند. اما بسیاری از دوستداران حیوانات مخالف سرسخت استفاده از محصولات چرمی هستند.

نحوه تشخیص چرم طبیعی

اگر در  زمان خرید چرم استرس دارید دارید که آیا چرم طبیعی است یا خیر، به شما پیشنهاد می‌دهیم تا از برندها و مراکز معتبر خرید کنید. با این کار می‌توانید به جنس چرمی که خریداری کردید مطمعن باشید. اگر با این وجود علاقه دارید تا بتوانید چرم طبیعی را از چرم مصنوعی تشخیص دهید ابتدا باید انواع آن را بشناسید.

بطور کلی سه نوع چرم وجود دارد که با نام چرم سبک، چرم نیمه سنگین و چرم سنگین شناخته می‌شوند. برای تشخیص چرم طبیعی باید به موارد زیر توجه کنید:

توجه به بوی چرم

یکی از اولین و عجیب‌ترین کارها برای تشخیص چرم طبیعی، بو کشیدن آن است. چرم مصنوعی هرگز بوی خاصی ندارد این در حالی است که چرم طبیعی بوی خاصی از خود پراکنده می‌کند.

توجه به بافت چرم

چرم طبیعی دارای بافت خاصی است که ممکن است درشت یا ریز باشد. معمولا بافت کفش چرم طبیعی بصورت درشت و خشن است. اگر با کفشی مواجه شدید که دارای بافت یکدستی است، احتمال دارد که آن چرم مصنوعی باشد. چراکه چرم واقعی الگوی نامنظم و ناهماهنگی دارد. در مقابل، چرم مصنوعی الگویی ثابت دارد که در تمام قسمت‌ها تکرار شده است.

وارد کردن فشار بر روی چرم

یکی از دیگر روش‌های تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی این است که روی آن را فشار دهید. اگر چرم طبیعی باشد، کمی طول می‌کشد تا جایی که فشار دادید به حالت قبل بازگردد در حالی‌که چرم مصنوعی سریع به حالت اولیه خود بر می‌گردد.

نکات مهم درخصوص نگهداری از کفش و محصولات چرمی

اصلا کفش چرمی خود را برای مدتی طولانی بر روی زمین پوشیده شده از سیمان قرار ندهید. حتی اگر بر روی سیمان فرش یا موکت کشیده شده باشد، باز  هم از رطوبت چرم کشیده شده و سبب ایجاد خشکی در آن می‌شود.

محصولات چرمی خود را برای مدت طولانی خم نکنید؛ خطوطی که روی آن می‌افتد معمولا غیر قابل بازگشتند.

اگر از محصولات چرمی استفاده می‌کنید که رنگ شده‌اند، به شما پیشنهاد می‌کنیم که آن را در کاوری جداگانه نگهداری کنید چون ممکن است رنگ آن به مرور به اطراف سرایت کند.

دقت کنید تا کفش چرمی یا بطور کلی محصولات چرمی، با فلزات خصوصا فلزات آهنی در تماس نباشند. تماس فلزات بر روی محصولات چرمی باعث ایجاد لکه‌هایی بر روی آن می‌شود.

تاریخچه‌ی استفاده از محصولات و کفش‌های چرمی

تاریخچه استفاده از محصولات چرمی به عنوان لباس و انواع پوشش به خیلی سال قبل چیزی در حدود پنج هزار سال بر می‌گردد. در آن زمان انسان حیوانات را شکار می‌کرد و علاوه بر تامین غذای خود، از پوست شکار خود در جهت دوختن لباس، انواع پاپوش و حتی چادر و جای خواب استفاده می‌کرد. بعد از وقوع انقلاب صنعتی، در قرون هجده و نوزدهم میلادی، انسان همچنان مشغول استفاده از پوست حیوانات علاوه بر گوشت و لبنیات آن است. حتی با وجود این‌که سازمان‌های حمایت از حقوق حیوانات تلاش‌های زیادی در این زمینه کرده‌اند، اما باید باور کرد که هنوز درصد قابل توجهی از لباس‌ها و پوشاک تولیدی در جهان را محصولات چرمی تشکیل می دهند.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم تا درباره اصول، بایدها و نبایدهای نگهداری از کفش چرم توضیح دهیم و توضیح دادیم که چگونه می‌توانید تا سالیان طولانی از محصولات چرمی خود نگهداری و استفاده نمایید بطوری‌که از ظاهر جذاب آن کاسته نشود. در ادامه به اختصار به بیان تاریخچه استفاده از چرم برای تولید لباس و کفش پرداختیم. امیدواریم در این مقاله از سری مقالات سایت محصولات نیکلاس، توانسته باشیم اطلاعات سودمندی را در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم.

 

نظرات (0)

نظر خود را ثبت نمایید

نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید در سایت به نمایش در خواهد آمد.
برترین برندها

ارائه دهنده برترین محصولات چرمی.

ارسال به سراسر ایران

امکان خرید و ارسال سفارشات به سراسر ایران

پرداخت آنلاین

پرداخت از طریق دروازه پرداخت شاپرک

خرید ایمن

دارای نماد اعتماد الکترونیک

پشتیبانی آنلاین

امکان مشاوره با پشتیبانان در هنگام ثبت سفارش