انواع واکس مناسب برای محصولات چرمی

انواع واکس مناسب برای محصولات چرمی

واکس مناسب محصولات چرمی یک مانع مقاوم در برابر آب بر روی چرم ایجاد می‌کند و از آن برای مراقبت از کالاهای چرمی کوچک مانند کیف پول استفاده می‌شود. بسته به اینکه کدام یک از سه نوع اصلی واکس (موم زنبور عسل، لانولین یا موم کارناوبا) را بخرید، قیمت آن نیز متغیر است.

واکس چرم چیست؟

وقتی به محصول چرمی مورد علاقه‌تان نگاه می‌کنید، به احتمال زیاد تصاویر محصولات به صورت آینه‌ای و براق در جلوی چشمتان هستند. چیزی که چرم را براق می‌کند، اغلب نوعی موم چرمی است که پس از اتمام چرم جلا دادن را به محصول اعمال می‌کند. برای مهر و موم کردن لبه‌ها و محافظت از چرم در برابر جذب هر گونه رطوبتی که باعث پوسیدگی و در نهایت خراب شدن آن می‌شود، استفاده می‌شود.

مقاله پیشنهادی چرا محصولات چرمی پوسته پوسته می‌شوند؟

واکس مورد استفاده برای چرم سازی اغلب موم ساده زنبور عسل است. موم زنبور عسل که بیشتر به صورت تکه‌‌های کوچک زرد فروخته می‌شود، بسته به نتیجه مورد نظر، می‌تواند به روش‌های مختلفی روی محصولات چرمی اعمال شود. چند نوع دیگر از موم نیز در چرم سازی استفاده می شود.

انواع واکس چرم

اگرچه برندهای مختلفی از موم چرم وجود دارد، اما سه نوع اصلی مورد استفاده در ساخت چرم عبارتند از: موم زنبور عسل، لانولین و موم کارنائوبا.

[موم زنبور عسل] دارای خواص طبیعی، مقاوم در برابر آب و بوی خنثی است که آن را به گزینه‌ای محبوب برای محافظت از کالاهای چرمی تبدیل می‌کند.

این محصول همان مومی است که زنبورهای عسل می‌سازند و از آن برای ساختن لانه استفاده می‌کنند. دارای خواص طبیعی، مقاوم در برابر آب و بوی خنثی است که آن را به گزینه‌ای محبوب برای محافظت از کالاهای چرمی تبدیل می‌کند.

لانولین یا موم پشم از پشم گوسفند گرفته می‌شود و برای مرطوب کردن و جلوگیری از خشک شدن چرم از آن استفاده می‌شود. گاهی اوقات، به عنوان چیزی به نام "روغن زین" نیز در بازار یافت می‌شود. معمولاً برای ساختن چرم با مواد دیگر ترکیب می‌شود. کاربرد کمی متفاوت برای لانولین وجود دارد، زیرا در واقع چرم را مرطوب می‌کند، بنابراین هنگام مقایسه آن با موم زنبور عسل باید به کاربرد آن توجه کرد.

موم کارنائوبا سومین نوع اولیه موم مورد استفاده در صنایع چرم است و شبیه موم زنبور عسل است. مانعی مقاوم در برابر آب برای چرم ایجاد می‌کند و به کاهش اثر انگشت و خراش روی چرم کمک می‌کند.

ویژگی‌های واکس چرم

سه نوع ماده اصلی برای واکس چرم وجود دارد: موم زنبور عسل، لانولین و موم کارنائوبا. بین این سه ماده، اندازه‌های موم زنبور عسل، لانولین و موم کارنائوبا معمولاً از 1 اونس موم زنبور عسل تا 4 اونس موم کارناوبا در واکس چرم متغیر است. می‌توان مقادیر بیشتری را خریداری کرد، اما از آن‌جایی که واکس مدت زیادی دوام می آورد، حتی یک اونس موم برای ساخت مستقل واکس مدت زیادی دوام می‌آورد.

برخی از واکس‌ها در رنگ‌های مختلفی عرضه می‌شوند که کمی رنگ به محصول چرمی شما را اضافه می‌کند. در بیشتر موارد، واکس‌ها به صورت تکه‌های جامد موم وجود دارند که می‌تواند استفاده شود.

مزایای واکس چرم

در برابر نفوذ آب در چرم مقاوم است، بسته به نوع واکس، درخشش مات یا براق را به محصول چرمی اضافه می‌کند، طرز استفاده آسانی دارد.

معایب واکس چرم

به نظر رنگ چرم را تیره می‌کند، می‌تواند از مرطوب شدن چرم جلوگیری کند، استفاده بیش از حد از واکس می‌تواند باعث لثه شدن آن و جذب کثیفی شود.

واکس

واکس‌های چرم چگونه ساخته می‌شوند

همانطور که گفتیم واکس چرم معمولاً از ذوب سه مواد موم اصلی (موم زنبور عسل، لانولین یا کارنائوبا) و ترکیب آن با مواد دیگر (مانند پارافین) ساخته می‌شود. بیشتر سازندگان واکس استفاده از موم زنبور عسل را پیشنهاد می‌کنند تا از پنج تا شش قسمت موم زنبور عسل، هشت قسمت پیه و هشت قسمت روغن پای تمیز برای ایجاد یک واکس چرمی استفاده شود.

علاوه بر این، طبق تحقیقات انجام شده، پارافین مورد استفاده در ساخت واکس همراه موم زنبور عسل با مقدار مناسب، بهترین کیفیت واکس را ایجاد می‌کند که استفاده از آن، به خصوص در مقایسه با موم کارناوبا، آسان و مقرون به صرفه است. هنگامی که موم و سایر مواد ذوب شدند، مخلوط در قالب خنک می‌شود و تبدیل به موم جامدی به نام واکس چرم می‌شود.

نکاتی برای کار با واکس چرم

مقداری پارچه نخی آماده داشته باشید، واکس را با استفاده از آن روی چرم بمالید. این کار موم اضافی را از بین می‌برد و به نفوذ آن به سطح چرم کمک می‌کند.

استفاده از تفنگ حرارتی یا سشوار، تفنگ حرارتی می‌تواند به براق شدن سطح محصول چرم شما کمک کند. موم جامد را روی کفش بمالید، سپس یک تفنگ حرارتی را روی آن اعمال کنید تا ذوب شود. این یک اثر داغ ایجاد می‌کند که به موم اجازه می‌دهد تا براقیت خود را بازیابد و مقاومت بیشتری در برابر آب ایجاد کند.

از استفاده بیش از حد موم خودداری کنید، استفاده بیش از حد موم می‌تواند باعث ایجاد انباشتگی روی کفش شده و باعث می‌شود محصولات چرمی شما سریع‌تر کثیف شوند و رطوبت پوست محصول چرمی شما در آینده سخت‌تر شود.

گزینه‌های جایگزین واکس

از گزینه‌های جایگزین برای واکس چرم، صمغ کتیرا است که باعث براق شدن و مهر و موم شدن انتهای چرم می‌شود و مقداری مقاومت در برابر آب در آن گنجانده شده است. بالم چرم نیز می تواند گزینه خوبی برای معرفی مقاومت در برابر آب باشد.

نحوه نگهداری واکس چرم

واکس چرمی نگهداری بسیار ساده‌ای دارد، بهتر است در یک منطقه خنک و تاریک نگهداری شود، قرار گرفتن در معرض نور خورشید ممکن است باعث نرم شدن یا حتی ذوب شدن آن شود. سعی کنید آن را نیز در جایی تمیز نگه دارید، بهتر است روی موم واکستان گرد و خاک و زباله جمع نشود.

بهترین واکس برای بوت چرم چیست؟

واکس مومی ساده می‌تواند گزینه‌ای عالی برای چکمه‌های چرمی باشد، تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را گرم کنید تا کمی ذوب شود و سپس روی کفش خود بمالید. پس از اعمال، سطح موم شده را با یک پارچه میکروفیبر مالش دهید تا اضافی آن از بین برود. از استفاده بیش از حد خودداری کنید، زیرا در آینده نگهداری از بوت‌های چرمی شما سخت‌تر می‌شود و اگر فوراً در معرض کثیفی قرار گیرند، به احتمال زیاد دچار لکه می‌شوند.

واکس

آیا واکس چرم را خشک می‌کند؟

واکس چرم مستقیماً چرم را خشک نمی‌کند، اما از آن‌جایی که یک مانع محافظ برای چرم ایجاد می‌کند، در حالت ایده‌آل آخرین مرحله در نگهداری یا تولید یک کالای چرمی است. اگر واکس بیش از حد روی چرم وجود داشته باشد، روغن‌هایی به سختی به چرم نفوذ می‌کنند.

آیا می‌توانید واکس ماشین را روی چرم بزنید؟

شما باید به هر قیمتی از زدن واکس ماشین یا هر واکس دیگری بجز واکس مخصوص چرم روی محصول چرمی خودداری کنید. واکس خودرو و واکس‌هایی که برای محافظت از محصولات دیگر استفاده می‌شوند از مواد مختلفی ساخته شده‌اند و اجزای خاصی از واکس خودرو می‌توانند در چرم تجمع کنند و به مرور زمان باعث شکننده شدن آن شوند.

در نهایت، چرم سازی به توجه به جزئیات خلاصه می شود. افزودن موم گام مهمی در ایجاد یک محصول خوب نیست، اما یکی از مواردی است که توجه شدید به جزئیات را نشان می‌دهد. نه تنها در نحوه مقاومت در برابر آب عملکردی دارد، بلکه به درخشندگی تمیز و زیبایی که اغلب به دنبال آن هستند، کمک می‌کند.

نظرات (0)

نظر خود را ثبت نمایید

نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید در سایت به نمایش در خواهد آمد.
برترین برندها

ارائه دهنده برترین محصولات چرمی.

ارسال به سراسر ایران

امکان خرید و ارسال سفارشات به سراسر ایران

پرداخت آنلاین

پرداخت از طریق دروازه پرداخت شاپرک

خرید ایمن

دارای نماد اعتماد الکترونیک

پشتیبانی آنلاین

امکان مشاوره با پشتیبانان در هنگام ثبت سفارش